Tips för dig som har svårt att somna, eller vaknar mitt i natten och inte kan somna om!

Du är inte ensam om att ha det jobbigt, många av oss får problem med sömnen under vissa perioder i livet. Det kan bero på stress, oro eller en massa andra saker.
Det bästa vore om du kunde hitta vad som ligger bakom, men hur det än är så är det oerhört påfrestande att inte kunna sova och ofta hamnar man i en ond cirkel: ”Om jag inte somnar nu så kommer jag inte orka i morgon”, och så stressar man upp sig så att man verkligen inte kan somna.

Här får du några tips om vad du kan testa när du inte kan somna:

  • Gå upp och drick ett glas varm mjölk eller choklad.
  • Skriv ner vad du tänker på när det snurrar tankar i huvudet. Det kan hjälpa att få ner tankar som stressar oss på papper…
  • Räkna får.
    Att göra något tråkigt får din hjärna att koppla av efter ett tag. Och NEJ, du behöver inte räkna just får, det räcker med att bara räkna tyst för dig själv utan att se saker som hoppar framför dig.
  • Acceptera att det är som det är. Släpp tankarna på att du inte kommer orka i morgon, det brukar lösa sig. Ju mer du tänker att du MÅSTE SOVA desto mer stressad blir du. Gilla läget och tänk att du får ta en jobbig, trött dag. Så småningom blir du så trött så att du somnar och du kan gå till sängs tidigt i morgon istället…

Hoppas du kan slappna av nu!

/Tina

Om du har ett barn som har svårt att somna kan du testa Oompa Loompa-tricket: